"Ne străduim să fim lider în domeniul tehnologiei duale"

Michael Traub în asamblare la fabrica 2 din Waiblingen.
Michael Traub în asamblare la fabrica 2 din Waiblingen.

Michael Traub este președinte al consiliului executiv STIHL de aproape doi ani. În interviul său cu "Blick ins Werk", în timpul unui tur al fabricii 2 din Waiblingen, acesta vorbește despre dezvoltarea actuală a afacerilor companiei și despre strategia potrivită pentru a face față provocărilor viitorului. Accentul se pune pe transformarea produselor fără fir și pe poziția de lider tehnologic în domeniul produselor pe benzină și fără fir.

Cum te simți după 2 ani în Germania?

MICHAEL TRAUB: Mă simt foarte bine aici, în țară, în special în cadrul afacerii noastre de familie, care are o dimensiune internațională. Aș dori să profit de această ocazie pentru a mulțumi tuturor colegilor pentru primirea călduroasă și pentru sprijinul larg și constructiv acordat activității mele.

Ați locuit în străinătate timp de 20 de ani înainte de a vă alătura STIHL. Cum s-a schimbat Germania în opinia dumneavoastră?

MICHAEL TRAUB: Încă mai văd mentalitatea din Germania ca fiind una cu picioarele pe pământ, riguroasă și bazată pe valori. Este o țară foarte locuibilă și iubitoare, cu oameni inteligenți și motivați. De asemenea, societatea este caracterizată de diversitate multiculturală. Pentru a menține nivelul de prosperitate, aș dori să văd mai multă disponibilitate la schimbare și agilitate în unele domenii. Și birocrația din această țară este uneori considerabilă. Din păcate, apelurile de a reduce povara birocratică cad în mare parte în urechi surde.

Ați fost de atunci în multe locații STIHL din Germania și din străinătate și ați vorbit cu angajații, comercianții specializați și partenerii de afaceri. Ce ați observat? Ce reprezintă această companie?

MICHAEL TRAUB: Compania este orientată pe termen lung - datorită acționarilor noștri dedicați care reinvestesc majoritatea profiturilor lor. Aici este vorba doar despre oameni. Angajații au un spirit STIHL, se identifică puternic cu compania și sunt foarte motivați și implicați. Aș dori să le mulțumesc angajaților noștri din întreaga lume pentru angajamentul lor puternic față de afacerea noastră de familie. Ei sunt cel mai important factor de succes. Clienții noștri au încredere în marca noastră și apreciază calitatea înaltă a produselor noastre.

...benzină și produse fără fir?

MICHAEL TRAUB: Când vine vorba de produsele pe benzină, calitatea noastră este cunoscută în întreaga lume și aproape legendară. Suntem, de asemenea, un lider în domeniul produselor profesionale fără fir. Cu toate acestea, în segmentul consumatorilor, trebuie să ne dezvoltăm poziția de lider tehnologic și recunoașterea. Transformarea de la mașinile pe benzină la cele fără fir este în plină desfășurare. Aici, avem nevoie de mai multă dorință de schimbare și de viteză de schimbare în cadrul companiei. Avem încă multă "benzină în sânge" și trebuie să ne concentrăm mai mult pe sistemele fără fir.

Prioritatea noastră principală este transformarea produselor fără fir și obiectivul asociat de a deveni cea mai importantă companie de produse fără fir pentru clienții noștri.
Michael Traub, președintele consiliului executiv STIHL
Michael Traub, Președinte al Comitetului executiv STIHL

Cum decurge în prezent dezvoltarea afacerilor pentru STIHL?

MICHAEL TRAUB: Anii de creștere foarte puternică s-au încheiat pentru moment. În 2023 suntem cu mult sub cifrele din anul precedent și sub nivelurile planificate în ceea ce privește vânzările și producția. Acest lucru este valabil pentru întregul grup, dar și pentru societatea-mamă. Și cifra noastră de afaceri a scăzut. Prin urmare, am redus costurile în cursul anului pentru a stabiliza rezultatul. În plus, a trebuit să reducem programele de producție și să implementăm ajustări de personal în toate locațiile - deși am făcut acest lucru într-un mod măsurat și cu o perspectivă solidă. Scopul nostru este de a consolida competitivitatea companiei, astfel încât să putem proteja locurile de muncă pe termen lung.

Vă rugăm să ne puteți spune mai multe despre asta? Unde ne situăm în comparație cu concurenții din industria noastră?

MICHAEL TRAUB: Evoluția actuală este tipică pentru industria noastră de echipamente electrice pentru exterior, și mă refer la segmentul de produse pentru grădinărit, silvicultură și construcții. Acei concurenți care au crescut chiar mai mult decât noi în ultimii ani se confruntă acum cu pierderi deosebit de semnificative. De asemenea, trebuie remarcat faptul că am avut rate de creștere de aproape două cifre în ultimii trei ani. Am crescut de la 3,9 miliarde de euro în 2019 la 5,5 miliarde de euro în 2022. Dar epoca de boom a pandemiei de coronavirus, când oamenii trebuiau să stea acasă și, prin urmare, investeau în casă și grădină, s-a încheiat. Acum își cheltuiesc banii pe călătorii și mănâncă din nou în oraș. În plus, viețile noastre sunt afectate de crize globale și de noi războaie. Prețurile ridicate ale energiei, slăbiciunea economică generală și inflația ridicată au un impact negativ asupra vânzărilor noastre. Ca atare, sunt convins că ne aflăm într-o fază de consolidare temporară a piețelor.

Deci este doar o problemă temporară?

MICHAEL TRAUB: O luăm foarte în serios. Ne-am putea confrunta cu siguranță cu o problemă de durată dacă nu am implementa contramăsuri și nu am lăsa totul să meargă așa cum este. Dar, în calitate de Comitet executiv, am convenit de la bun început, în strânsă legătură cu familia Stihl, că vom pune în aplicare măsuri adecvate în activitatea operațională pentru a conduce compania în siguranță prin această perioadă dificilă. Aceasta este sarcina operațională pe care o avem în calitate de conducere. Presupunerea mea este că economia slabă nu își va reveni la sfârșitul anului, ceea ce înseamnă că va trebui să ne ajustăm în continuare programul de producție atât la societatea mamă, cât și în cadrul grupului STIHL.

Michael Traub

Am avut dificultăți de livrare în timpul pandemiei. Uneori, clienții noștri trebuiau să aștepte mult timp pentru produse. Ne descurcăm mai bine acum în această privință?

MICHAEL TRAUB: Departamentele de producție, materiale și logistică au colaborat extraordinar de bine și au eliminat restanțele, astfel încât am revenit la aprovizionarea distribuitorilor noștri autorizați cu aproape toate produsele la timp. În prezent, comercianții cu amănuntul au stocuri mari care trebuie mai întâi vândute. Acesta este un alt motiv pentru care distribuitorii noștri adoptă o abordare prudentă în ceea ce privește plasarea comenzilor. Doar atunci când stocurile dealerilor vor fi epuizate semnificativ, vânzările noastre vor crește din nou.

Și când vor crește din nou vânzările? Care sunt așteptările dumneavoastră?

MICHAEL TRAUB: Mă aștept la o îmbunătățire continuă cel mai devreme în a doua jumătate a acestui an. În plus, ne străduim să optimizăm nivelul și structura propriilor noastre stocuri în cadrul societății-mamă și al grupului, deoarece un nivel ridicat al stocurilor implică un capital considerabil. Acest lucru costă o mulțime de bani și vrem să îmbunătățim semnificativ acest aspect.

În plus față de aceste sarcini operaționale, care sunt provocările fundamentale pentru STIHL? Care este prioritatea noastră?

MICHAEL TRAUB: Lumea din jurul nostru devine tot mai instabilă și se schimbă tot mai rapid. Acest lucru ne afectează piețele, produsele, clienții, concurenții, furnizorii etc. Pentru noi, aceasta înseamnă, mai presus de toate, găsirea unui răspuns la scăderea vânzărilor de produse pe benzină și luarea în considerare a importanței tot mai mari a tehnologiei fără fir. Concurența din segmentul aparatelor fără fir este mult mai intensă decât în segmentul aparatelor pe benzină. Prioritatea noastră principală este, prin urmare, transformarea fără fir și obiectivul asociat de a deveni principala companie fără fir pentru clienții noștri - adică în segmentul profesional și național în domeniul echipamentelor electrice pentru exterior.

Și cum arată strategia STIHL pentru atingerea acestor obiective?

MICHAEL TRAUB: Ne străduim să deținem o dublă poziție de lider tehnologic - în ceea ce privește produsele pe benzină și cele fără fir. Cu toate acestea, în viitor va trebui să facem mult mai multe investiții în tehnologia fără fir - în oameni, mașini, piețe și tehnologie. În acest scop, am stabilit strategia noastră "Battery First". Aceasta înseamnă să ne concentrăm activitățile și resursele cu prioritate asupra tehnologiei fără fir. Până în 2028, dorim să triplăm nivelul nostru de venituri din 2022 din sectorul produselor fără fir. În acest scop, am inițiat o serie de măsuri pe care le regrupăm în zona de acțiune strategică "Programul de transformare a bateriilor".

Și cum vom utiliza celelalte domenii de activitate ale noastre?

MICHAEL TRAUB: Strategia noastră poate avea succes numai dacă valorificăm pe deplin potențialul tuturor domeniilor de activitate. În domeniul benzinei, vom continua să fim lider tehnologic în aplicațiile de înaltă performanță. În același timp, vom atenua înlocuirea continuă a activităților cu motoare cu combustie cu cele fără fir în țările dezvoltate prin intermediul creșterii pe piețele emergente. În ceea ce privește piața pieselor de schimb, accentul se pune pe penetrarea piețelor existente și pe extinderea activității de piese și servicii. Rentabilitatea acestor două segmente va sta la baza transformării noastre în baterii.

Michael Traub la Centrul de Dezvoltare din Waiblingen.
Michael Traub la Centrul de Dezvoltare din Waiblingen.

Acestea sunt proiecte foarte ample. Sunt acestea realizabile cu organizația de afaceri actuală sau avem nevoie de noi structuri și procese pentru aceasta? Și ce rol joacă societatea mamă?

MICHAEL TRAUB: Locația germană este esențială în acest sens. Acesta este sediul central al grupului de companii. Cele mai importante măsuri strategice și operaționale sunt pregătite și decise în Waiblingen. Dar știm, de asemenea, că nu putem depăși provocările viitorului doar din Germania - dimpotrivă. Vom avea succes doar într-o rețea globală și ca o echipă STIHL internațională. Având în vedere acest lucru, ne propunem un parteneriat nou și mai puternic cu companiile noastre afiliate. Dorim să realizăm acest lucru în contextul MOVE, prin intermediul unei noi structuri organizaționale și al unei guvernanțe corporative coerente la nivel mondial. Structuri și forme de colaborare clar definite sunt definite pentru diferitele funcții ale companiei, precum vânzări, marketing, achiziții sau resurse umane. Acest lucru înseamnă că resursele pot fi, de asemenea, puse în comun la nivel mondial în centrele regionale ale companiilor noastre afiliate (hub-uri regionale), pentru a ne permite să ne coordonăm mai bine și să ne sprijinim reciproc. Împreună, putem folosi apoi energia recuperată pentru a le oferi clienților noștri produse și soluții și mai bune.

Ați menționat că societatea-mamă joacă un rol central. Este valabil și pentru producție?

MICHAEL TRAUB: Se aplică producției atâta timp cât site-ul din Germania este competitiv. Cu toate acestea, competitivitatea noastră în această țară este în continuă scădere. Prețurile ridicate ale energiei, o lipsă gravă de lucrători calificați, birocrația excesivă, salariile ridicate și costurile auxiliare ale forței de muncă, precum și o sarcină fiscală care depășește media internațională fac ca locația germană să devină din ce în ce mai puțin atractivă pentru întreprinderi. Cu toate acestea, vom face investiții aici, la Waiblingen, de exemplu în producția internă de motoare EC pentru uneltele noastre electrice profesionale fără fir. Acest lucru se datorează în primul rând legăturilor profunde ale familiei Stihl cu această regiune. În plus, proximitatea față de departamentul nostru de dezvoltare este un avantaj pentru această tehnologie inovatoare. Dar pentru ca întreprinderile familiale să investească mai mult aici pe termen lung, activitatea antreprenorială din Germania trebuie să fie din nou mai valoroasă. Din păcate, nu văd prea multe perspective în acest sens în acest moment.

Ce te face să crezi asta?

MICHAEL TRAUB: Germania are mari probleme ca locație și este în recesiune. Investițiile directe ale companiilor străine sunt la un nivel scăzut aici, în Germania. Și în mijlocul acestei situații, se discută despre o săptămână de patru zile cu salariu integral. Acest lucru este complet nerealist. Aceasta ar duce la o migrație și mai mare a creării de valoare și a locurilor de muncă din Germania către alte țări. Cu siguranță nimeni nu vrea asta. În loc să vorbim despre a munci mai puțin, ar trebui să căutăm modalități de a introduce mai multă flexibilitate în lumea muncii.

Să lăsăm politica și să ne întoarcem la STIHL. Care sunt planurile dumneavoastră pentru companie în 2024?

MICHAEL TRAUB: În calitate de Consiliu executiv, vom lucra împreună pentru a pune în aplicare proiectele și măsurile noastre strategice mai intens anul viitor. În cadrul Grupului, începem să ne dezvoltăm structurile și procesele organizaționale globale în funcțiile corporative cheie. Și ca exemplu al unuia dintre cele mai importante domenii strategice de acțiune pentru Grupul STIHL, aș dori să menționez ONE STIHL. Până în prezent, 25 de companii de vânzări STIHL și o companie de producție au fost convertite la noul peisaj de procese și sisteme S/4HANA. Alte 3 companii de vânzări și 2 companii de producție sunt în curs de extindere. Pregătirile pentru ONE STIHL sunt deja în plină desfășurare la societatea mamă și în Brazilia. Solicit tuturor angajaților afectați sprijinul lor dedicat în implementare.

Și ne puteți spune despre planurile dumneavoastră personale pentru anul viitor?

MICHAEL TRAUB: Sunt un mare fan al leasingului STIHL e-bike și tocmai mi-am achiziționat un e-bike - cu motorul performant de la Bosch. Anul viitor voi merge uneori cu bicicleta la serviciu. De asemenea, eu și soția mea vom explora regiunea cu bicicleta la sfârșit de săptămână. Există încă multe de descoperit acolo...

Mulțumesc foarte mult pentru discuția cu noi, domnule Traub.

POATE FI INTERESAT ȘI DE